Knie Pijn na Hardlopen Voorkomen en Verhelpen

Hardlopen is gezond, je bent lekker in beweging. Uit onderzoek blijkt dat mensen die hardlopen minder kans hebben op kanker, diabetes, depressie, hart en vaatziekten. Het is ook gewoon heerlijk om te doen als je door de eerste fase heen bent. Ik zeg nadrukkelijk “eerste fase” omdat het echt even doorbijten is als je begint met gestructureerd hardlopen. Echter kun je natuurlijk ook blessures overhouden aan hardlopen, knie pijn door hardlopen komt bijvoorbeeld vaak voor. Het is belangrijk om dit niet te negeren, het kan namelijk chronische problemen opleveren. Luister altijd goed naar jouw eigen lichaam.

Hoe ontstaat het

Knie pijn door hardlopen kan verschillende oorzaken hebben. Het wordt trouwens ook wel een lopersknie genoemd. Natuurlijk denk je direct aan overbelasting, iets wat ook gewoon een logische reden is. Hardlopen staat altijd gelinkt aan afvallen, maar gek genoeg kan overgewicht ook de reden zijn voor pijnlijke knieën na het hardlopen. Daarnaast is er nog de X en O stand van je benen, iets wat per persoon verschilt. Ook kan het fanatisme jouw knieën de das omdoen, omdat je bijvoorbeeld te snel te grote afstanden wilt afleggen. Dit kan combineert gaan met een slechte of geen warming up.

Knie Pijn Hardlopen voorkomen en verhelpen

Zorg voor goede hardloopschoenen, loop nieuwe schoenen goed in voordat je aan een stevige loop begint. Ook kun je jouw bovenbenen trainen om een lopersknie te voorkomen, doe dit bijvoorbeeld in de sportschool of een apparaat thuis. Sterke bovenbeen en bilspieren ontlasten namelijk jouw knieën. Als je begint met rennen zou ik adviseren om te beginnen met snelwandelen, zo heb je direct een goede warming up te pakken. Neem korte pauzes tussen het rennen, ik bedoel dan niet dat je stil moet gaan staan. Maar wissel het rennen met rustigere lopen af, zorg dat je hartslag op hetzelfde pijl blijft. Neem bij pijn rust en laat jouw knie herstellen, pas eventueel de intensiteit van het lopen aan en schaf eventueel een kniebrace aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *