CRO, wat is dat eigenlijk?

Heb je weleens gehoord van CRO? Het is de afkorting die staat voor Conversion Rate Optimization, een tool die door veel bedrijven en organisaties wordt ingezet om meer omzet of conversies te halen uit hetzelfde aantal website bezoekers. Benieuwd hoe dat werkt? Lees dan gauw door! We vertellen je er namelijk graag alles over.

Meer halen uit de huidige bezoekers

Meer uit de huidige bezoekers halen is waar CRO in de kern om draait. Wanneer je 100 bezoekers hebt, waarvan er 3 iets kopen, is je conversiepercentage 3%. Een stijging van een half procent lijkt dan niet zoveel voor te stellen, maar hoe zit dat eruit wanneer je duizenden bezoekers hebt? Dan is een kleine procentuele stijging al goed voor een gigantische berg extra omzet of een veel groter aantal conversies. Dat is precies waarom CRO door zoveel organisaties wordt gebruikt.

Maar, hoe werkt dat dan?

De vraag wat is CRO is nu beantwoord met het resultaat dat het oplevert, maar hoe werkt dat inhoudelijk? Het is eigenlijk heel erg simpel. Het draait namelijk om testen, testen en nog eens testen. Dit wordt gedaan op één pagina van een website, of meerdere pagina’s tegelijk. Op die pagina worden dan kleine aanpassingen gedaan waarna de resultaten worden vergeleken met de oude situatie. Zorgen de veranderingen voor een positief effect, hoe klein ook? Dan worden die veranderingen overal doorgevoerd om hier maximaal van te profiteren. Na verloop van tijd zorgen al die kleine verbeteringen bij elkaar er dan voor dat het conversiepercentage stijgt, en dat is natuurlijk precies wat je wilt!

Aan de slag

Wil je ook aan de slag met CRO? Dan is het een goed idee om hier een expert voor in te huren. Anderzijds kun je ook proberen om zelf eens het een en ander te testen. Online vindt je vast bronnen die je hierbij helpen. Succes!